Bewegend leren Middenbouw
Middenbouw
Les idee 1: Cijfers wegspuiten
Benodigdheden: Stoepkrijt
Plaats: Schoolplein
Cijfers wegspuiten
Speluitleg:
De kinderen schrijven op de grond de getallen 1 t/m 10. De leerkracht roept een getal en de kinderen moeten dit getal dan wegkrassen
Variatie: De getallen 11 t/m 20 worden op de grond neergezet. De leerkracht roept nu een van deze getallen en die moeten de kinderen wegstrepen.
Middenbouw
Les idee 2: Ren je rot
Benodigdheden: Papier met de cijfers 1 t/m 10
Plaats: Schoolplein
Ren je rot
Speluitleg:
Op het schoolplein worden de cijfers 1 t/m 10 opgehangen. De Leerkracht roept verschillende uitspraken, voorbeelden hiervan zijn;
Ik wil 10 snoepjes maar ik heb er maar 5, hoeveel moet ik er nog krijgen?
Ik heb 5 euro en ik koop een broodje van 2 euro. Hoeveel euro heb ik nog over?
Ik heb 8 koekjes in mijn hand. 4 mensen willen hier er een van. Hoeveel heb ik dan nog over?
De kinderen beantwoorden de vragen door naar het juiste getal te lopen.
Middenbouw
Les idee 3: Dobbelstenen
Benodigdheden: Twee dobbelstenen en een willekeurig voorwerp op het plein
Plaats: Schoolplein
Dobbelstenen
Speluitleg:
De kinderen krijgen twee dobbelstenen. Deze moeten beide gegooid worden. De twee getallen die hier uit komen worden bij elkaar opgeteld en zo veel rondjes moeten de kinderen om een bepaald voorwerp op het schoolplein heen rennen.
Middenbouw
Les idee 4: Lezend hinkelen
Benodigdheden: Woorden op papier of met stoepkrijt
Plaats: Schoolplein
Lezend hinkelen
Speluitleg:
Op de grond worden woorden neergelegd (op papier of met stoepkrijt). De kinderen moeten hier op hinkelen. Zodra ze op het woord komen spreken ze deze uit.
Middenbouw
Les idee 5: Woorden hussel (Niveau 2)
Benodigdheden: Hoepels en letters
Plaats: Schoolplein
Woorden hussel (Niveau 2)
Speluitleg:
Op de grond liggen allemaal hoepels met verschillende letters erin. De kinderen moeten van deze letters een woord maken.
Middenbouw
Les idee 6: Zinnen maken
Benodigdheden: Hoepels en woorden
Plaats: Schoolplein
Zinnen maken
Speluitleg:
Er liggen overal hoepels met woorden erin. De kinderen moeten door middel van de woorden uit de hoepels te halen een zin maken.
Middenbouw
Les idee 7: Eén stap naar voren
Benodigdheden: Plaatjes met verschillende voorwerpen
Plaats: Schoolplein
Eén stap naar voren
Speluitleg:
De leerkracht zorgt voor genoeg afbeeldingen van verschillende voorwerpen. Denk aan groente, fruit, vervoersmiddelen etc. De leerkracht houdt een plaatje omhoog en de kinderen die denken dat ze weten wat het betekend zet een stapje naar voren.
Middenbouw
Les idee 8: Flitsgetallen
Flitsgetallen
Speluitleg:
Eerst wordt er een lijn uitgezet. Die lijn staat 20 meter van de plek waar de leerkracht begint. Om te beginnen gaan de kinderen op een lijn staan en ze staan allemaal 1 meter van de leerkracht vandaan. De leerkracht laat met zijn handen een getal zien. De kinderen die het getal goed raden mogen een stapje naar achteren zetten. Je hebt gewonnen als je 20 meter ver weg bent. Wanneer je een fout antwoord geeft moet je een stapje terug zetten.